Bijdrage van Ds Dirk Ophoff
Kerkstromingen Nederland
Het
Nederlands
Dagblad
heeft
een
zomerserie
gewijd
aan
kerkstromingen
die
in
Nederland
vrij
klein
zijn
en
daardoor
vaak
onbekend.
Wat
weet
je
bijvoorbeeld
over
de
Zevendedags
Adventisten?
Of
over
de
Kerk
van
de
Nazarener?
Op
21
augustus
waren
de
Lutheranen
aan
de
beurt.
Ik
laat
het
artikel
hier
volgen.
Het roept vast veel herkenning op!
ds. Dirk Ophoff
De
vrolijke
vroomheid
van
de
lutheranen:
‘Wij
zijn
wat
bourgondischer dan calvinisten’
Wereldwijd
zijn
het
er
zo’n
tachtig
miljoen,
Nederland
kent
er
net
elfduizend.
Een
zelfstandige
kerk
hebben
ze
al
sinds
2004
niet
meer.
Waarom
zou
je
lutheraan
worden?
‘Alles
draait
bij
ons
om
de
genade
van God.’
Dominee
Hetty
Brederoo
(41)
weet
wel
waarom
het
lutheranisme
haar
zo
aanspreekt.
De
waardige
liturgie,
de
kerkmuziek,
het
internationale
karakter
en
natuurlijk
de
‘vrolijke
vroomheid’
waarmee
lutheranen
in
het
leven
en
het
geloof
staan.
‘Je
mag
komen
zoals
je
bent,
iedereen
is
welkom.
We
zijn
en
blijven
zondaren,
maar
iedereen
is
welkom
bij
God.’
De
Utrechtse
predikant
is
op
dit
moment
in
Polen,
in
Krakau
bij
de
‘Lutheran
Summer
School’.
Met
35
dominees
en
kerkleden
uit
zo’n
tien
lutherse
gemeenten
in
Nederland
zijn
ze
daar
naartoe.
‘In
Nederland
zijn
maar
weinig
lutheranen.
Er
is
vanouds
daarom
een
hechte
onderlinge
band.’
En
dan
zijn
er
alle
internationale
contacten.
‘We
zijn
een
wereldkerk.
Dat
is
echt
anders
dan
bij
veel
gereformeerde
kerken.’
Dat
internationale
merk
je
ook
in
plaatselijke
gemeenten.
Veel
kerkleden
hebben
buitenlandse
roots.
Relatief
veel
Surinamers
zijn
luthers
en
ook
haken
er
in
lutherse
gemeenten
geregeld
expats
uit
Duitsland of Scandinavië aan.
Het
lutheranisme
is
de
oudste
protestantse
beweging
op
Nederlandse
bodem.
De
activiteiten
van
de
Duitse
reformator
Maarten
Luther
en
zijn
kritiek
op
de
toenmalige
Katholieke
Kerk
sloegen
al
snel
aan
in
handelssteden
zoals
Antwerpen.
De
eerste
martelaren
voor
het
protestantse
geloof
in
de
Lage
Landen
waren
twee
Antwerpse
monniken
die
zich
door
Luther
aangesproken
voelden.
Op
1
juli
1523,
dit
jaar
precies
500jaar
geleden,
werden
ze
op
de
Grote
Markt
in
Brussel levend verbrand.
Waarom
is
het
getalsmatig
nooit
echt
wat
geworden
met
de
lutheranen
in
Nederland?
Na
de
lutherse
invloed
kwam
die
van
Calvijn
en
de
gereformeerde
Reformatie.
Meer
dan
Luther,
die
hamerde
op
gehoorzaamheid
aan
de
overheid
als
dienares
van
God,
zagen
de
calvinisten
ruimte
voor
een
‘recht
van
opstand’.
Dat
sprak
aan
in
de
noordelijke
Lage
Landen,
waar
men
zich
onderdrukt
voelde
door
Spanje.
In
1573
ging
de
geboren
Lutheraan
Willem
van
Oranje
over
naar de Gereformeerde Kerk.
Geen beladen avondmaal
In
de
Republiek
moesten
niet
alleen
katholieken
maar
ook
lutheranen
in
schuilkerken
bijeenkomen
(kerkgebouwen
die
van
buiten
niet
als
zodanig
herkenbaar
zijn).
Daaraan
kwam
in
1798
een
eind.
Beroemde
Nederlandse
lutheranen
zijn
minister-president
Johan
Rudolph
Thorbecke,
die
in
1848
aan
de
basis
van
de
Nederlandse
parlementaire
democratie
stond,
en
Willem
Einthoven
die
in
1924
een
Nobelprijs
kreeg
voor
de
uitvinding
van
het
hartfilmpje
(ECG)
in
de
geneeskunde.
In
2004
gingen
de
lutheranen,
na
jaren
van
krimp,
samen
met
gereformeerden
en
hervormden
op
in
de
Protestantse
Kerk
in
Nederland
(PKN).
Lutherse
gemeenten
kunnen
in
die
kerk
zelfstandig
blijven bestaan.
Geregeld
voelen
leden
van
de
lutherse
gemeenten
in
de
Protestantse
kerk
weerstand
tegen
‘gereformeerde’
(al
te
starre)
neigingen
en
voelen
ze
nog
steeds
een
afstand
tot
hun
kerkverband,
ervaart
Brederoo.
‘Het
gevoel
is:
we
maken
wel
deel
uit
van
de
PKN,
maar
doen
de
dingen
op
onze
eigen
manier.’
Een
speciale
commissie
Bewaren
en
Inbrengen
van
de
Lutherse
Traditie
(BILT)
moet
in
de
PKN
ervoor zorgen dat het lutherse geluid gehoord blijft worden.
Waarin
verschillen
lutheranen
dan
van
de
gereformeerden?
‘Wat
mij
meteen
opviel’,
vertelt
Brederoo
die
van
gereformeerden
huize
is,
‘is
hoe
het
avondmaal
bij
de
lutheranen
wordt
beleefd.
In
een
gereformeerde
kerk
komen
er
bij
een
avondmaalsdienst
minder
mensen,
de
diensten
duren
‘te
lang’
en
mensen
voelen
zich
bekeken.
In
de
lutherse
kerkdiensten
vieren
we
váker
het
avondmaal,
en
als
we
dat
doen,
komen
er
juist
meer
mensen.
Er
is
niet
die
beladenheid.
Het
is er lichter en toch serieus.’
Dat
heeft
met
de
lutherse
kijk
op
het
avondmaal
te
maken,
denkt
ze.
Daarin is Christus werkelijk in brood en wijn aanwezig.
Lutheranen
heten
door
hun
openheid
naar
de
samenleving
en
moderne
vragen
soms
vrijzinnig.
‘Maar
in
de
theologie
en
in
de
liturgie
zijn
we
dat
zeker
niet.
Daar
klinken
de
traditionele,
orthodoxe
woorden. Lutherse vieringen lijken nogal op die van katholieken.’
In
de
geloofsbeleving
zijn
lutheranen
echter
opener.
‘Wat
je
moet
geloven,
wordt
je
bij
ons
niet
opgelegd.
Iedereen
is
welkom,
omdat
het
voor
Luther
en
voor
ons
allemaal
begint
met
de
genade
van
God.’
De
lutheranen
zagen
als
een
van
de
eersten
ruimte
voorvrouwelijke
predikanten en het zegenen van paren van gelijk geslacht.
Gods
genade
die
voor
alles
gaat,
is
fundamenteel
voor
de
lutherse
theologie,
legt
Brederoo
uit.
‘In
iedere
dienst
moet
het
woord
genade
vallen.’
De
lutherse
spiritualiteit
van
‘vrolijke
vroomheid’
om
die
bevrijdende
werkelijkheid
mag
in
de
rest
van
de
Protestantse
Kerk
en
in
andere
kerken
best
wat
meer
aandacht
krijgen,
vindt
ze.
‘Door
onze
geloofsbeleving
zijn
wij
wat
bourgondischer
dan
de
calvinisten.
Je
mag
bij God zijn zoals je bent.’
Waar vind je de lutheranen?
Duitsland
telt
de
meeste
lutheranen
ter
wereld:
zo’n
19
miljoen.
De
nummers
twee
en
drie
zijn
Ethiopië
(10
miljoen)
en
Tanzania
(8
miljoen).
Dan
volgen
de
Scandinavische
landen,
waar
de
Lutherse
kerk
eeuwenlang
staatskerk
was,
en
de
Verenigde
Staten
met
zo’n
drie
miljoen
lutherse
gelovigen.
De
Lutherse
Wereld
Federatie
(LWF)
telt
77miljoen
gelovigen
en
148
lid
kerken.
Het
aantal
lutheranen
groeit
wereldwijd
met
zo’n
twee
procent
per
jaar,
met
name
op
het
zuidelijk
halfrond
en
in
Azië.
In
Nederland
hield
de
Evangelisch-Lutherse
Kerk
in
het
Koninkrijk
der
Nederlanden
in
2004
op
te
bestaan.
De
lutheranen
gingen
toen
op
in
de
nieuwe
Protestantse
Kerk
in
Nederland(PKN).
Op
dit
moment
noemen
ongeveer
11.000
protestanten in Nederland zich luthers.
Dit
verhaal,
geschreven
door
Dick
Schinkelshoek,
is
overgenomen
uit
het
Nederlands
Dagblad,
de
kwaliteitskrant
van
christelijk
Nederland.
Meer
lezen? Ga naar
www.nd.nl/abonnementen
.
De Steen
In het water ligt er een steen
Door de stroming voortgedragen
Niemand die weet waarheen
Langzaam laat die steen zich slijpen
Door de wetten van de natuur
Nog jaren moeten rijpen
Want schoonheid komt niet in een uur
De scherpe randjes zullen verdwijnen
En gaan over in een mooie gloed
De steen die is gaan verschijnen
Door de werking van eb en vloed
En uiteindelijk aan het einde van de reis
Is de steen volkomen geslepen
Schoonheid heeft geen enkele prijs
Maar wordt geschonken door het leven